Новите гуми неизбежно ще остареят. Въпреки че днешните радиални гуми постигат значително по-дълъг живот от тъй наречените диагонални гуми, използвани в миналото, пак стои въпросът какъв е оптималният живот на една гума в употреба.
Автомобилните гуми са създадени от различни видове материали, като каучук, сяра, химикали, подсилващи съставки, текстил, стомана и други химически компоненти като стабилизатори против стареене. И въпреки добавянето на агенти против стареене на каучуковите смеси, нищо не може да предотврати неизбежния процес под влиянието на множество фактори.
За да помогне при решението за смяна и подобряване на безопасността при шофиране, Continental предлага опита на водещите държави при регулация и добри практики за смяна на автомобилни гуми. Ето какво показва опитът на най-развитите страни.
Американската национална служба за безопасност по пътищата (NHTSA) и производителите на гуми изследват факторите, които влияят на гумите. Според тях излагането на такива елементи, като радиация, слънце, озон, мраз, топлина, влажност, правилната употреба за съответния автомобил, качеството на поддръжка на гумите и автомобила, поддържането на подходящото налягане в гумите, балансирането на колелата, оказва влияние на живота на гумите и техния преход.
Британската асоциация на производителите на каучук (BRMA) издаде препоръки още през 2001 г., според които „неизползвани и в същото време добре съхранявани гуми не бива да бъдат монтирани на автомобил, ако те са на повече от шест години” и “гумите трябва да бъдат сменяни не по-късно от десет години след датата на производството им”.
Японската асоциация на производителите на автомобилни гуми (JATMA) публикува изявление през май 2005 г., с което призова клиентите си да проверяват използваемостта на използваните от тях гуми след пет години на употреба (не след пет години от производството им). В същото време те препоръчват смяна на гумите след шест години на употреба.
Всички гуми (включително и резервните), произведени преди повече от 10 години, трябва да бъдат сменени с нови.
Различни европейски производители на гуми за мощни спортни автомобили, купета и седани препоръчват в никакъв случай гуми, по-стари от шест години, да не бъдат монтирани на такива автомобили. Това е споменато и при упътванията за използване на тези автомобили.
Условия на външната среда, като слънчева радиация, неправилното съхранение, недостатъчна поддръжка, неподходящо налягане в гумата и епизодичната употреба, са фактори, които ускоряват значително процеса на застаряване на гумата.
Остаряването не трябва задължително да е видимо под формата на външни признаци на гумата. Проверката трябва да бъде извършена от експерт и тя може да не покаже влошаване на качеството на гумата.
Важно е да имаме предвид, че оригиналните гуми на новия автомобил са монтирани и влизат в употреба веднага след доставка от производителя и техният период на употреба започва да тече веднага. Не същото важи за гумите, които се продават независимо и които са правилно съхранявани в складове на производители на гуми или техни дистрибутори. Което означава, че правилно съхраняваните гуми остаряват 17 пъти по-бавно в сравнение с тези при употреба на автомобил.
Доколкото се касае за безопасността при шофиране, експертите препоръчват смяна на летните гуми при остатъчна дълбочина на протектора от 3 мм и смяна на зимни гуми при дълбочина на протектора от 4 мм.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!