Група В е Златната ера на рали спорта. През 80-те рали автомобилите придобиват характеристики, близки до тези на болидите от Формула 1. Машините от въведената през 1982-ра гр. В са най-мощните, използвани някога в подобен тип надпревари. Нуждата от едва 200 серийни бройки за придобиване на хомолагация, разрешението за използване на скъпи високотехнологични материали и липсата на ограничение на мощността позволяват на автомобилните производители да създават не зверове, а истински чудовища, до които днешните рали машини биха изглеждали като безобидни котенца.
И докато през 1981 г. повечето от „бегачките“ в Световния рали шампионат развиват около 250 к.с., през 1986 г., последната за група В, тяхната мощност надхвърля 500 „коня“. Свободата, която FIA дава на инженерите, има благоприятен ефект върху спорта – в състезанията се включват много производители, а по отсечките се събират огромни тълпи от зрители. Но серия от инциденти с фатален край принуждава международната организация да върне строгите рестрикции върху техниката на автомобилите.
Група В придобива печална слава главно заради инцидента на рали „Корсика“, където през 1986 г. Хенри Тойвонен и навигаторът му Серджо Кресто загубват живота си. И до днес причината за катастрофата не е ясна. Инцидентът обаче крие зловещо съвпадение – година по-рано, на същото състезание, загива друг пилот – Атило Бетега, също с Lancia, но 037. През същата година, в която загиват Тойвонен и навигаторът му, Йоаким Сантос губи контрола над своя Ford RS200 и удря човешка стена. При инцидента загиват трима зрители и са ранени тридесет.
Въпреки това рали-феновете не спират да обичат машините от група В, които придобиват култов статус. Peugeot 205 T16, Audi quattro, MG Metro 6R4 и техните конкуренти продължават кариерата си в друг тип надпревари (рали-крос, рали-рейд), а днес са изключително ценени от колекционерите на класически автомобили.
1 - Peugeot 205 T16 е един от най-емблематичните представители на група В. С този автомобил французите въвеждат успешната формула, която конкурентите взимат за пример: средно разположен двигател, турбо, двойно задвижване и пространствена рама. Жан Тод, който ръководи проекта, по-късно продължава кариерата си във Ferrari и във FIA.
Означението Т16 идва от Turbo и 16 клапана. През 1985 и 1986 г. Тимо Салонен и Юха Канкунен печелят с този автомобил титлите при пилотите и при конструкторите. На снимката: серийната версия със 197 конски сили.
3 - Lancia Delta S4 е автомобилът, с който ерата на група В приключва. Състезавайки се с такава машина, Хенри Тойвонен и навигаторът му Серджо Кресто намират смъртта си. Това обаче...
4 - ... по никакъв начин не променя култовия статус на „италианката“, която използва 1,8-литров двигател с комбинация от турбо и механичен компресор. Според някои източници колата развива 480 к.с., а според други – 560. През 1985 г. инженерите на Lancia тестват при екстремни условия двигателя на S4 с налягане на турбото от 5 бара – и така „изстискват“ 1000 к.с.
5 - Ако не беше Audi, и до днес двойното задвижване нямаше да намери приложение в ралитата. През 1980 г. в португалско рали в ролята на форлойфер се включва 4WD Quattro, което финишира с 30 мин по-бързо от победителя. Това окуражава производителя да имплементира...
6 - ... 4х4-технологията в своя рали-боец и по-късно да разработи Quattro S1, с което Audi печели титлата при пилотите и при конструкторите през 1984 г. На снимката: легендата Валтер Рьорл при свое участие като форлойфер със Sport Quattro в наши дни.
7 - Daihatsu 926 Turbo De Tomaso e нещо като японска версия на Renault 5 Turbo. С 1-литровия си мотор той не се пръска по шевовете от мощ, но изглежда като модел с добри шансове за серийно производство при дебюта си през 1987 г. на изложението в Токио.8 - Renault 5 Turbo има много добри резултати преди въвеждането на група В. След като рали-чудовищата с двойно задвижване излизат по отсечките, бързата „петичка“ губи шансовете за призови класирания заради предаването на мощност само към задните колела.Toyota 222D: Тoyota Team Europe създава този рали болид с 600 конски сили на базата на MR2 като наследник на много успешната (в Африка) Celica във версии с две и четири задвижващи колела. Aвтомобилът остава само прототип, който не се включва в състезанията, тъй като група В е забранена през 1986 г.Porsche 959 първоначално носи наименованието Gruppe B и при представянето си през 1985 г. е най-бързата и най-високотехнологична серийно произвеждана кола в света. С два турбокомпресора, каросерия от алуминий и карбон и двойно задвижване, 959 е образец за техническо съвършенство и днес.Peugeot 305 V6 rally: преди идването на 205T16 Peugeot експериментира с прототип за група В, базиран на 305.MG Metro 6R4 е съвместна разработка на Austin Rover Motorsport и Williams Grand Prix Engineering. За разлика от конкурентите си, тази кола се отказва от принудително пълнене и разчита на атмосферен V6 24V с мощност до 410 к.с. По-късно същият мотор е използван за Jaguar XJ220.12 - Lancia използва 037, преди да лансира Delta S4. Taзи машина е проектирана специално за група В и печели титлата при конструкторите през 1983 г. Това е последният автомобил със задно задвижване, който финишира пръв в кръг от Световния рали шампионат.Само истинските почитатели на група В знаят за съществуването на Lada Eva с централно разположен турбомотор и задно задвижване. Машината никога не се включва в състезанията от Световния шампионат заради липсата на бюджет и ограниченията на социалистическия режим.За максимално добро разпределение на масата Ford RS200 е оборудван със задно разположен двигател и скоростна кутия, изнесена в предната част. Това налага разработката на сложна система за предаване на мощността. Най-мощните версии развиват до 450 конски сили.Ferrari 288 GTO Evoluzione е сред разработките, които не успяват да дочакат своето включване в група В. Моделът е проектиран само за моторспорт...... и развива мощност от 650 конски сили при тегло едва 940 килограма. Суперспортистът изглежда като свързващото звено между F40 и 288 GTO.Ferrari GTO може би е сред малкото автомобили в гр.В, които нямат нужда от представяне. Но всъщност никога не се е включвал в състезанията от категорията. Разчита на надлъжно монтиран V8 twin-turbo двигател, панели от кевлар и шаси, разработено от Харви Постълтуейт.С Visa 1000 Pistes Citroen влиза в ерата на група В. „Мъникът“ има двойно задвижване и 1,6-литров мотор с четири карбуратора. Сравнително простата му концепция не му дава шанс да се бори с чудовища като Аudi Quattro.
Citroen BX 4TC сигурно е колата с най-дълъг преден надвес в група В - заради модифицирания турбодвигател на СХ, монтиран надлъжно. Представянето на модела изобщо не е успешно и производителят веднага изтегля от пазара повечето коли и ги изпраща на скрап - което прави 4TC още по-апетитен за колекционерите.20 - И „Москвич“ е дал своя принос в група В – макар и само с този прототип, наречен Aleko 2141 KR. С работен обем 1995 куб.см, тегло 890 кг и максимална скорост около 200 км/ч, той нямаше да бъде огромна заплаха за 205Т16 и Quattro. Може би затова е останал само концепт.22 - И Alfa се готви за участие в гр.В с Alfasud Sprint 6C – който също остава само във фаза на разработка. От машината са направени само два прототипа с V6-двигател, монтиран точно зад седалките, и задно задвижване.23 -BMW M1 извлича 430 конски сили от 3,5-литров 6-цилиндров двигател при тегло 1150 кг. Колата участва само в асфалтови състезания, но не е много успешна заради слабата си надеждност и големите си размери.24 - Да, и FSO Polonez подготвя свой „играч“ в група В с мощност около 210 конски сили. За съжаление от специалната версия не са останали запазени бройки и днес могат да бъдат видяни само реплики.25 - Старите кучета в автомобилния спорт добре познават LADA VFTS, която се произвежда във Вилнюс. С карбуратори Weber DCOE при обем 1,6 л, „бегачката“ развива 160 к.с. и 165 Нм.26 - Mazda не хвърля много усилия за група В. В RX-7 тя поставя ванкелов двигател с 300 конски сили и 270 Нм. 27 - Не изглежда толкова величествено като Evo, нали? Mitsubishi Lancer 2000 Turbo е само със задно задвижване и 280 „турбо“ конски сили28 – Nissan RS200 никога не прибягва до турбо. Мощността на 2,3-литровия мотор, разработен специално за моторспорт, е предавана само към задните колела.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!